Česko výrazně pokročí v digitalizaci a kvalitě finančních služeb. Velkým tématem bude bezpečnost peněz a dat

13. 2. 2024

S rokem 2023 se pojila nejistota a negativní očekávání kvůli zdražování, pokračující válce na Ukrajině, výdajům na zbrojení, hospodářskému poklesu a obecnému dojmu, že Česku a možná i celé Evropě ujíždí inovační vlak. Nakonec to ale nedopadlo zase tak špatně. Co se letos chystá? Přečtěte si komentář Marka Ditze, ředitele Partners Banky.

Česko výrazně pokročí v digitalizaci a kvalitě finančních služeb. Velkým tématem bude bezpečnost peněz a dat

Vstupujeme do nového roku 2024 v situaci, kdy loňský pokles HDP nejspíš bude pod 1 %, inflace se výrazně zpomalila na úroveň krátkých úrokových sazeb, vklady v bankách rostly svým obvyklým tempem přes 5 % a karetní transakce přes 10 %, bankovní identitu použilo více než 3 miliony občanů a počet lékařů předepisujících e-recepty překročil 48 tisíc. Neexistuje tedy sebemenší důvod si nevěřit a netěšit se na novinky, které přijdou v nadcházejícím roce.

Snižování úrokových sazeb, jež odstartovala ČNB v prosinci 2023, přinese na finanční trh novou dynamiku. I když bude nejspíš pozvolné a pomůže postupně odblokovat hypoteční trh, sníží i ziskovost „bezpracných“ depozitních produktů bank. Nebude tak stačit pouze lákání klientů na vysoké sazby spořicích produktů. Opět po letech vzroste význam služeb, které dodávají klientům moderní komfort a bezpečí pro jejich rodinné finance a zároveň zajišťují dlouhodobě optimální zhodnocení na finančním trhu. Poroste tak význam poradenství. Nestačí však přejmenovat bankovní pobočku na poradenské centrum a dál klientovi nabízet to co dříve. Skutečné poradenství je o práci s osobními a dlouhodobými cíli klienta a jeho rodiny, o analýze jeho potřeb a možností a teprve pak o nalezení nejvhodnějších produktů z co nejširší palety od různých specialistů. Technologie již dávno umožňují klientům získat přehled o produktech, které si konkurují, a jejich výhodách. Klienti dobře vědí, že v žádném oboru neexistuje superman, např. někdo, kdo ráno operuje oči a odpoledne srdce – pokud si půjčíme příklad z medicíny. Kvalitní finanční poradce zná ty správné produktové specialisty, nesnaží se je nahradit, ale jejich služby umí výborně zkombinovat.

Jsem rád, že spolu se svým týmem Partners Banky podpoříme tento trend, obohatíme služby poradenské sítě Partners o první bankovní služby a poprvé v české historii propojíme finanční poradenství s moderními bankovními technologiemi. Přestože služby budeme rozvíjet postupně a do úvěrů se pustíme nejdříve na podzim 2024, již od začátku chceme zabojovat se všemi nálepkami, které se nabalily jak na profese poradců, tak bankéřů. Nemotivujeme, tedy ani neúkolujeme poradenské bankéře, aby hromadili peníze klientů na našich účtech nebo v konkrétních investičních produktech. Nenadřazujeme své produkty nad konkurenční tam, kde nejsme lepší. Naopak se snažíme přehledně uspořádat informace o finančním životě tak, aby klient získal maximální přehled a kontrolu nad všemi svými produkty, ať již je má od nás, nebo ne. Nabízíme banku a její aplikaci v mobilním telefonu jako bezpečné technologické zázemí pro rychlé odbavení všech základních transakcí zdarma. Máme ambici napomáhat integraci všech členů rodiny do správy společných financí a edukovat je zábavným způsobem. Chceme přiblížit finanční produkty i dětem v míře, jakou určí právě rodiče.

Doufáme, že v tom nezůstaneme osamoceni a že přispějeme k atmosféře lepší transparentnosti a informovanosti klientů a tím i k lepší důvěře ve finanční služby a poradenství. Proto jsme investovali jen do nejmodernějších a perspektivních technologických řešení a lámali si hlavu nad tím, jak zobrazovat klientovi jeho data i od našich obchodních partnerů. Vycházíme z filosofie, že klienti mají právo na informace a že kvalitní poradenství nelze provádět nad informacemi kusými nebo zastaralými. Myslím, že časem nám dá za pravdu i evropská regulace.

Rok 2024 bude rovněž ve znamení kybernetické bezpečnosti. Bezpečnost peněz a dat je pro bankovní sektor prioritou. Očekávám tedy, že budou nahrazována řešení, která již zastarala. Předpokládám, že vystavení finančních služeb do otevřeného internetu bude postupně zcela opuštěno a nahrazeno nativními mobilními aplikacemi pracujícími na principu vlastnictví mobilního zařízení klientem a PINu nebo biometrie bez uživatelských jmen a souvisejících hesel, která lze zcizit a zneužít. Tak jako byly verifikační esemesky nahrazeny autentifikačními prostředky právě v mobilních aplikacích, posunou se bankovní služby od internetu k mobilům a tabletům právě z bezpečnostních důvodů. Neznamená to, že by snad mobilní zařízení a aplikace byly bezrizikové, ale větší smysl má investovat a bezpečnostně posilovat technologii, která je perspektivní, ne tu zastaralou. A to přesto, že jsme na ni zvyklí.

Zdroj: Bankovnictví
0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde