Do šesti let milion klientů. Partners Banka startuje se zpožděním, půjčovat začne už v létě

16. 4. 2024

Z koláče tuzemského bankovního byznysu začíná ode dneška ukrajovat nový hráč. Partners Banka, za kterou stojí stejnojmenná finančně-poradenská firma Petra Borkovce a pestrá plejáda významných tuzemských byznysmenů a investorů, začíná po pilotním provozu fungovat naostro. Podle původních plánů tu přitom už druhým rokem měla být. Ještě v závěru prvního pandemického roku 2020 totiž Partners počítali se dnem D už během druhého pololetí 2022, start byznysu ale nabral nemalé zpoždění. Podle expertů tak mohla banka o kousek minout ideální okamžik pro vstup na trh.

Do šesti let milion klientů. Partners Banka startuje se zpožděním, půjčovat začne už v létě

„Letos máme v plánu získat 80 tisíc dospělých klientů a 10 miliard korun v depozitech. V létě plánujeme spustit pilot nezajištěných úvěrů, na podzim pak hypoték,“ říká spoluzakladatel Partners banky Petr Borkovec.

Nejpozději do roku 2030 hodlá Partners Banka získat milion klientů a dosáhnout celkových aktiv přes 100 miliard korun. To by z pohledu počtu klientů aktuálně stačilo na pozici tuzemské bankovní osmičky, podle majetku by byli bankéři z Partners na desáté pozici. Vybudování finančního ústavu a jeho systémů podle banky stálo v investicích zhruba sedm set milionů korun.

„Aktuální makroklima je horší než před pár lety, jelikož se ČNB již vydává s úroky dolů. To může klasický byznys model založený na výběru depozit od klientů a jejich ukládání za sazbu centrální banky zkomplikovat, přesněji nebude tak atraktivní jako před pár lety,“ soudí ekonom Cyrrusu Tomáš Pfeiler. Problém je podle něj i přetrvávající slabší ekonomická dynamika. „Je obecně známo, že bankovnictví je značně cyklické odvětví, takže prostředí chudokrevného růstu ekonomiky není pro zahajování bankovního byznysu zrovna ideální,“ dodává Pfeiler.

Partners Banka bude mít pouze mobilní aplikaci a má být zprvu zaměřena spíše na jednodušší služby pro domácnosti. Klienty bude získávat primárně ze stávajících zákazníků skupiny Partners. „Tržní podíl bude v nejbližších letech nízký a zároveň lze očekávat, že průměrné klientské zůstatky budou oproti jiným bankám nižší,“ soudí ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Z hlediska výdělků je ale na českém trhu pro nového hráče prostoru dost. „Zavedené banky zde generují nadprůměrnou ziskovost. Pro Partners Banku ale bude klíčové získat významný objem bankovních vkladů, aby mohla začít poskytovat úvěry, což je stěžejní činnost jakékoliv banky,“ naráží na klíčový parametr budoucího tempa růstu byznysu Tomčiak. Právě od rychlosti startu úvěrového byznysu se budou odvíjet výsledky banky.

Finančníci Partners se přitom rozhodli oproti dřívějším plánům spuštění půjček urychlit. Podle původních výroků finančníků ze skupiny banka počítala s úvěrovým startem napříč segmenty až na podzim. „Každá nová banka, která na český trh vstupuje, potřebuje v začátcích rychle nabírat nové klienty a mít velmi efektivní marketing,“ připomíná pilíře startovního úspěchu Tomčiak.

Klíčové bude nastavení atraktivních úroků u vkladových produktů, které do banky nasají dostatek peněz, jež bude možné následně rozpůjčovat. Na spořicím účtu by Partners Banka měla podle zdrojů obeznámených se situací nabídnout na startu úrok mírně převyšující šest procent. Nový hráč na trhu spustí byznys s třímiliardovým kapitálem. Banka je stoprocentně v rukou českých vlastníků, mezi něž patří zhruba tisíc poradců, manažerů, ředitelů a zaměstnanců skupiny Partners. Z externích subjektů do projektu investovaly společnosti Pale Fire Capital, Reflex Capital nebo Tomáš Čupr, kteří dohromady vlastní 18,5 procenta. Spoluzakladatelé firmy Radim Lukeš a Petr Borkovec a další lidé z Partners vlastní zbývajících 81,5 procenta.

Zdroj: e15.cz

1

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde