Úspěch poboček zaručí jen tvrdá práce

22. 3. 2018

Partners markety loni navýšily obrat o 38 % a úspěšní franšízanti se rozšiřují i do dalších měst. Expanzi jsme probrali s Martinem Hrůšou, ředitelem projektu.

Úspěch poboček zaručí jen tvrdá práce

Kdo je typický franšízant? Rekrutují se z řad podnikatelů z jiných oblastí, nebo jsou to více bývalí poradci a manažeři?
Obě cesty jsou možné. Někteří noví franšízanti přicházejí z Partners – chtějí se posunout a možnost vlastnit kamennou pobočku je osloví. Třeba chtějí také předat své podnikání dál, svým dětem. Zároveň ale přicházejí i lidé z jiných oborů. Bývají zkušenější, jsou to seniorní zaměstnanci nebo lidé, kteří už mají zkušenosti z podnikání a chtějí svůj byznys. Ale se silným partnerem v zádech.

Je lepší, pokud jsou z oboru, nebo si je dokážete „vychovat“?
I v tomto případě platí, že obě cesty jsou možné. V poslední době se nám hlásí zájemci z „příbuzných“ oborů, jako jsou realitní kanceláře, franšízanti mobilních operátorů či poradci od konkurenčních poradenských firem. Primárně jde o to využít náš systém práce, zdroj klientů či synergie s jejich stávajícím byznysem.

Pak už je to o vlastních schopnostech a píli. Daří se lidem, kteří pobočku osobně řídí, věnují jí svůj čas a energii. Mají dobré kontakty a v regionu se těší dobré pověsti. Nechybí jim finanční zázemí amají podnikatelský horizont zhruba pět let. Pak chtějí mít dobudováno nebo si otevřít další pobočku jinde.

Jakou pomoc mohou od vás čekat?
Za tu dobu, co na trhu působíme, už jsme načerpali spoustu zkušeností, které mezi sebou mohou sdílet. Kromě toho mají k dispozici analytické zázemí centrály, marketingovou a obchodní podporu, štědrý provizní systém, různé motivační a vzdělávací akce. Dostanou manuály poradenské činnosti a komunikace s klienty či obchodní vzdělávání pro ně samotné i jejich tým.

Víte na základě vašich zkušeností, jaké předpoklady jsou potřeba, aby pobočka byla úspěšná?
Jak se říká bez práce nejsou koláče. U nás alespoň první rok. To je v zásadě společný jmenovatel úspěchu. Franšízant se musí startu pobočky věnovat naplno. Pak už je to o dodržování našich doporučení a správného řízení lidí na pobočce. Průměrná pobočka má dnes více než dva tisíce klientů, a aby vše správně fungovalo, je důležité mít chod pobočky každý den pod kontrolou.

Pojďme se podívat na čísla. Jak funguje ekonomika průměrné pobočky, jaké jsou vstupní náklady, průběžné náklady a potřebný obrat?
Potřebná počáteční investice se pohybuje kolem 600 tisíc korun na pokrytí prvních šesti měsíců provozu. Platí se nájem za prostory a náklady na jednoho až pět pracovníků pobočky. S jejich pomocí získává franšízant nové a stará se o kmenové klienty pobočky a částečně také o klienty Partners v regionu. Také dostává leady na klienty pro danou oblast a zabezpečuje servis klientům, jejichž poradci už nejsou aktivní. Tento systém se nám osvědčil, obraty poboček stále rostou, pro představu nejlepších deset poboček dnes bez problémů dosahuje v průměru měsíčního obratu 720 tisíc Kč a je zde prostor pro další růst.

Jak moc se liší nebo neliší tento druh podnikání od klasického poradenství?
To mohu vysvětlit na příkladu ve zdravotnictví. Klasický finanční poradce je takový praktický lékař, který vás léčí a pomáhá vám se všemi vašimi obtížemi. Franšízová pobočka je v tomto příměru nemocnice, která má svá specializovaná oddělení, ve kterých se zaměřují na to, aby dokázali léčit rychleji, lépe a více pacientů.

Jaké služby musí nebo by měla pobočka nabízet? V čem je jiné poradenství na pobočce?
Správné a kvalitní poradenství je jen jedno a v typu služby se neliší. V čem je to jiné je dostupnost a specializace. Pobočka má svoji otevírací dobu, a tak vás v ní vždy někdo v případě potřeby obslouží. Zároveň na pobočkách máme specialisty na hypotéky, různé typy pojištění či investice, a tak se dá říci, že když potřebujete extra pomoc v konkrétním segmentu vašich financí, tak je u takového specialisty větší šance na to, že najde vhodné řešení.

Jak funguje spolupráce se sítí a podpora ze strany Partners?
Aktuálně řešíme jako celý trh personální nedostatek. Na všech pobočkách nyní bez asistentek a samotných franšízantů pracuje 300 aktivních obchodníků, ale práci máme pro dalších 100. Franšízy proto podporujeme v náboru nových zaměstnanců, kteří jsou pro nás klíčoví.

Jak se vám podařil loňský rok?
Naše bankovní a finančně-poradenské pobočky Partners markety udělaly obrovský skok v efektivitě. Ačkoli franšíz nepřibylo, jejich produkce dosahuje čtvrtiny celé firmy. Nejlepších deset poboček dnes dosahuje v průměru 720 tisíc Kč měsíčního obratu. Dařilo se nám lépe pracovat s lidmi na pobočkách, zavést a dodržovat lepší systém a v neposlední řadě o 30 % navýšit počet obsloužených klientů. To vše vedlo k 38% růstu provizního obratu, který přesáhl 250 milionů korun. Sjednali jsme 77 000 smluv, 2000 klientům jsme na pobočkách v roce 2017 vyřešili bydlení a 3300 klientů jsme podpořili v přípravě na důchod.

Jaké máte plány v letošním roce?
V prvním pololetí nás čeká otevření tří Partners marketů v Praze a jednoho v Brně. Máme zájemce v posledních krocích v Plzni a Trutnově a aktivně hledáme franšízanty ve Valašském Meziříčí, Vsetíně, Bruntálu, Náchodě a Chebu. Příležitosti jsou ale i v dalších lokalitách po celé České republice. Naší vizí je mít celkem 200 poboček s tím, že úspěšní franšízanti by měli mít poboček více. Hlavní priorita pro pobočkovou síť je tak navýšit počet poradců, kteří na pobočkách pracují. Protože jsme v situaci, kdy některé pobočky nestíhají obsloužit část klientů poradců ze sítě, kteří jim je předávají k servisu, a musejí je odmítat.

Zdroj: Profi Poradenství & Finance

 

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK