Lidé si raději pojistí auto než život. Nezměnil to ani strach z viru

3. 7. 2020

Životní pojistku má v Česku jen každý druhý. Počet smluv navíc setrvale klesá, za posledních deset let jich ubylo 1,7 milionu. Na rozdíl od západní Evropy navíc stále platí, že lidé si raději pojistí auto nebo byt než vlastní život. Zatímco u neživotního pojištění stoupl celkový objem pojistného za posledních pět let o víc než čtvrtinu, u „životka“ se prakticky nezměnil.

Lidé si raději pojistí auto než život. Nezměnil to ani strach z viru

A vypadá to, že s tím ani jedním směrem příliš nezahýbala ani epidemie koronaviru, které se dostalo mediálního pokrytí jako žádné jiné předtím. Lidé z pojišťoven sice potvrzují, že hrozba nové nemoci přiměla lidi zpočátku mnohem více přemýšlet o tom, co by se jim mohlo stát. Jenže velká část z nich si pojistku nakonec stejně neuzavřela.

Mimo jiné i proto, že většina pojišťoven či poradců měla během nouzového stavu zavřeno a ne všichni klienti jsou připraveni uzavírat smlouvu na dálku. „Z údajů za první čtvrtletí už je zřejmé, že žádný významný pokles zájmu o produkty životního pojištění trh nezaznamenal,“ říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Určitý pokles nových smluv se však podle něj dá očekávat, protože někteří klienti vyčkávali, než si budou moci osobně promluvit se svým poradcem. To potvrzuje například ředitel pojišťovny Simplea Martin Švec. „Zájem od března obecně poklesl, v prvním měsíci zhruba o 40 procent. V červnu byl již objem nově sjednaných smluv skoro na stejné úrovni, jako před nouzovým stavem,“ říká Švec.

„Během nouzového stavu byla navíc zavedena přechodná pravidla ohledně zkoumání zdravotního stavu. Klienti aktuálně cílí na závažnější rizika a více se zajímají o krytí závažných nemocí a o pojištění denních dávek v pracovní neschopnosti, eventuálně o pojištění pro případ nedobrovolné nezaměstnanosti,“ říká mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny říká, že ke sjednání životní pojistky jsou lidé motivováni spíše jinými důvody než krátkodobými epidemiemi. Typicky se třeba jedná o rodinné závazky. „S ohledem na aktuální situaci lze říci, že bude i nadále nabývat na důležitosti rizikové životní pojištění a zájem poroste v oblastech, jako jsou například připojištění hospitalizace, pracovní neschopnosti či závažných onemocnění,“ říká Buriánková.

Rozhodnutí sjednat si životní pojistku však bývá často velmi osobní. „Čechy většinou k tomu, aby si uzavřeli pojištění, dožene až extrém. Když jde do tuhého. Když něco zažijí na vlastní kůži, vypadne jim příjem, těžce onemocní nebo třeba spadnou z kola. A také když onemocní nebo zemře nějaká populární osobnost,“ říká šéf online pojištění Mutumutu Jindřich Lenz.

Je to mimo jiné i důvod, proč pojišťovací trh táhnou poradci. Právě oni totiž lidi přemluví, aby si pojištění uzavřeli. Někdy je životní pojištění „zapleveleno“ zbytečnostmi. Pro většinu lidí například nemá smysl, aby se pojišťovali kvůli bolestnému za zlomený malíček, dokážou s tím žít i pracovat. Ale pro klavíristu by tohle pojištění smysl mělo – taková událost ho připraví o příjem.

K onemocnění covid-19 však pojišťovny přistupují velmi odlišně. Až na jednu výjimku nemají události spojené s pandemií či epidemií. Většina pojišťoven však neplní, pokud lidé musejí do karantény, ale jsou zdraví. Ale naopak za pojistnou událost se u všech pojišťoven považuje pracovní neschopnost v důsledku koronaviru (když má člověk pozitivní test).

Životní pojištění se nyní dostalo také do hledáčku zákonodárců. Skupina poslanců, kterou vede Patrik Nacher (ANO), usiluje o zrušení daňového zvýhodnění pro nové smlouvy. Podle něj produkty, zejména ty se spořicí složkou, neslouží pojištěncům. Matoušek z asociace pojišťoven s tím ale nesouhlasí.

„V žádném případě se nejedná o nefunkční a neaktuální produkt, když statisícům klientů jsou vyplácena pojistná plnění v případě pojistných událostí, jako jsou trvalá invalidita, dlouhodobá pracovní neschopnost či hospitalizace a léčebné náklady,“ říká Matoušek.

Podle něj však zájem o investice v rámci životního pojištění lehce poklesl a zvýšil se zájem o čistě rizikové životní pojištění. „Produkty životního pojištění jsou dlouhodobé. Není tedy zcela vhodné a strategické ukončovat je předčasně, o to méně v době pandemie, kdy je zajištění rizik mimořádně potřeba,“ dodává Matoušek.

Zdroj: iDNES.cz

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde