Vyplatí se investovat do elektromobility?

5. 6. 2020

Elektromobilita je na vzestupu. tlak na snižování emisí CO2 bude zásadní a promění celé autoprůmyslové odvětví. Společnost Deloitte ve své analýze uvádí, že to důležitější je pro české automobilky udržet krok s novými trendy. Vyplatí se ale investovat do akcií spojených s elektromobilitou či do samotného elektromobilu?

Vyplatí se investovat do elektromobility?

Ekonom Partners Martin Mašát pro server investujeme.cz vysvětluje, že je to vždy o tom, zda v dané akcii vidíte nějakou hodnotu. „Nemyslím tím, marketingový zelený příběh či hurá efekt, že se objevilo něco nového. Mnoho nových věcí časem zkrachuje a jen z mála projektů se stane budoucí akciové terno jako Google či Amazon,“ uvádí Martin Mašát.

Aby se stala vážnějším konkurentem stávajících spalovacích aut, má před sebou elektromobilita ještě dlouhou cestu. Na příkladu americké společnosti Tesla je podle ekonoma Partners vidět, že se jedná o příběhovou akcii. Její cena je tažena především nadšenými fanoušky a s fundamentálním fungováním firmy nemá nic moc společného. „Například prodej pár desítek aut – klidně i ztrátový – navíc zvýšil cenu akcie o miliardy dolarů. Spíše se jedná o příběh podobný bitcoinu. Větší potenciál vidím v inovativních firmách, které se zabývají skladováním či výrobou elektriky,“ doporučuje oslovený odborník Partners.

Za poměrně rizikové považuje investice do elektromobility i ekonom České spořitelny Michal Skořepa. „Evropská unie se sice snaží s vervou tlačit nabídku tímto směrem. Není ale vůbec jasné, zda bude existovat odpovídající poptávka. Výsledkem tak mohou být existenční problémy automobilek, a tím pádem i pokles cen jejich akcií,“ myslí si Michal Skořepa.

Bez dotací by elekrosektor nepřežil
Musíme si uvědomit, že celá podpora elektromobility, kdy se politici předhání v plánech za čistější ježdění, stojí a padá s dotacemi. Pokud by nebyl celý zeleno-elektrický sektor brutálně dotován z peněz ostatních, neměl by šanci přežít. Navíc pro tyto dotace není sebemenší důvod. Takzvaná uhlíková stopa elektroaut není ve výsledku o moc nižší než u spalovacích aut.

„Investice do elektromobilu je už úplně mimo. Prozatím se jedná o neefektivní a drahý způsob přepravy a cena těchto aut bude rychle klesat. Kupujícími jsou opět spíše nadšenci do nových technologií či propagátoři ekologičtějšího života,“ říká Martin Mašát a pokračuje: „Právě dotace jim nákup podobných strojů umožnil. Sami však vidí nedostatečnou infrastrukturu, nedokonalé nabíjení, nevýhody baterií – kapacita, váha či ekologická stopa.“

Faktem zůstává, že elektromobily tvoří zatím jen 0,2 % nových registrací osobních automobilů v České republice, respektive 1,0 % nových registrací v EU. Deloitte uvádí, že jiné alternativní pohony – například automobily na vodíkové palivové články – nejsou zatím připraveny na sériovou velkovýrobu. Deloitte také varuje, že by se český průmysl nedokázal na nové podmínky adaptovat a bylo by potřeba výrobu relokovat do zahraničí. V Česku by tak došlo k poklesu HDP o 25 % a ve stejném rozsahu by relativně klesla i zaměstnanost. Podle analytiků Deloitte je však tato situace krajní, český automobilový průmysl má hned několik možností, jak se s danou situací vypořádat.

Budou brzy elektromobily všude v ČR?
Největší překážkou při pořizování elektromobilu je vysoká cena vozidel. Vyplývá to i z analýzy společnosti Delotte – Automobilový průmysl – znovuobjevení automobilu. Neúnosné náklady na pořízení jsou dány především vysokými cenami trakčních baterií. Stále trvajícím problémem je také nízká hustota dobíjecích stanic.

V analýze se mimo jiné uvádí, že výroba elektromobilu je méně náročná na pracovní sílu. Nástup elektromobility tak může znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu. Pokud by byla výroba motorových vozidel z Česka relokována, přišlo by o práci více než 1,4 milionů lidí.

Nástup elektromobility by však měl mít podle Deloitte pro českou ekonomiku spíše pozitivní dopad. „Ať už dojde k nahrazení spalovacích motorů elektromotory s bateriemi vyrobenými v zahraničí, nebo se budou vyrábět přímo v Česku, oba scénáře mohou mít za následek růst HDP,“ dočteme, se v analýze.

Připomeňme, že testování technologie autonomního řízení je aktuálně v plném proudu. Ministerstvo dopravy ČR aktuálně plánuje výstavbu státního testovacího okruhu, který by měl být hotový do konce roku 2022.

Zdroj: Investujeme.cz

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK