Firemní dluhopisy netransparentních firem se šíří trhem

9. 8. 2018

Řada investičních odborníků doporučuje, aby Češi při sestavování svého investičního portfolia zvážili také investici do firemních dluhopisů světově známých firem. Problém ovšem je, že se na trhu stále častěji objevují dluhopisy netransparentních společností s příslibem velmi atraktivního zhodnocení.

Firemní dluhopisy netransparentních firem se šíří trhem

„Těchto nabídek se v posledních letech objevilo hodně. Souvisí to s tím, že máme extrémně nízké úrokové sazby, velice nízké výnosy kvalitních firemních dluhopisů a výnosy státních dluhopisů kratších splatností byly dokonce i záporné. V tom okamžiku se klienti poohlížejí po alternativách a výnos pět nebo šest procent ročně jim přijde velice atraktivní,“ vysvětluje Richard Siuda, člen představenstva a ředitel prodeje společnosti Conseq Investment Management.

Podle něj si však mnozí investoři nejsou bohužel schopni vyhodnotit kreditní kvalitu emitenta, tedy schopnost splatit dluh ze strany firmy, která si půjčuje vydáním dluhopisu peníze.

Stejný názor má i finanční poradce společnosti Partners David Kučera: „Dluhopis je dlužní úpis, který se při krachu emitenta stává kusem papíru. V žádném případě negarantuje korporátní dluhopis stát, jak často slýchávám. Pokud firmu a její účetnictví neznáte, nebo mu nerozumíte, nekupujte nikdy její dluhopisy.“

Pokud se ukáže, že firma není schopná dostát svým závazkům, ztráta jde jednoznačně na vrub investora. Martyriem pak může být i „vymáhání“ splacení alespoň části závazků, ale i to jen v tom lepším případě, kdy v rámci konkurzu zbude ve firmě vůbec nějaký majetek.

Kvalitní firemní dluhopisy
Vydávání firemních dluhopisů je naprosto běžným postupem ve chvíli, kdy se to firmě vyplatí více než úvěr v bance. V případě, že firma nabízí dluhopisy na veřejně obchodovaných burzách, musí předložit a postupně předkládat všechny informace o svém hospodaření. Což ve výsledku také značí, že takové firmy nemohou slibovat superatraktivní výnosy.

Důležitý je i způsob prodeje firemních dluhopisů. Není výjimkou, kdy jsou investoři přesvědčování o výhodnosti firemních dluhopisů netransparentních firem některými poradci a zprostředkovateli, kteří spíše než na zájem klienta hledí na výši své provize.

„Zejména jakmile se nám zhorší výkon ekonomiky, přičemž je jasné, že úžasné období, které nyní prožíváme, zcela jistě vystřídá recese, mnoho z těchto firem, které dluhopisy všelijak nabízejí, se dostane do problémů se splácením a investoři ponesou vysoké ztráty,“ vysvětluje Richard Siuda.

Dluhopisy netransparentních firem jsou většinou nabízeny prodejci mimo regulované investiční zprostředkovatele. Ti mohou nabízet pouze dluhopisy s prospektem, který schvaluje Česká národní banka (ČNB), což už vyžaduje určitou kvalitu minimálně přípravy. I tak však podle odborníků ani posvěcení prospektu ČNB vůbec nic neříká o kreditní kvalitě emitenta dluhopisu.

Jak vybírat firemní dluhopis
Analýza rizik spojených s nákupem konkrétního firemního dluhopisu je většinou poměrně obsáhlý materiál. Kupovat takový dluhopis by tedy měl jen ten, kdo si takový materiál přečte a je schopen ho vyhodnotit, případně důvěřuje někomu, kdo to udělá za něj.

A i v tom případě odborníci doporučují do takových dluhopisů investovat spíše malou část investičního portfolia, maximálně 5 % na jednoho emitenta.

Jinou věcí je, že si běžný investor často ani nemůže koupit kvalitní firemní dluhopis, protože jeden dluhopis má nominální hodnotu třeba i milion korun nebo o řád výše,“ tvrdí Richard Siuda. Řešením podle něj mohou být v takovém případě dluhopisové podílové fondy, které poskytují i základní orientaci v míře podstupovaného rizika.

Zdroj: iDNES.cz

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde