Pojištění má být hlavně srozumitelné

15. 11. 2018

Jednoduchost, průhlednost a férovost pojistných služeb – to jsou principy, které v následujícím rozhovoru zdůrazňuje Martin Podávka, produktový ředitel společnosti Partners.

Pojištění má být hlavně srozumitelné

Řekněte, kde se nyní vlastně nachází naše pojišťovnictví?
Pokud bych použil analogii z dějepisu, pak jsme již opustili středověk a jsme v novověku. Doba moderní to však ještě není. Pojišťovnictví má vždy několik let zpoždění za vývojem v bankovnictví a telekomunikacích. Právě díky zkušenostem z těchto oborů se lidé začínají ptát: Když existují jednoduché a srozumitelné služby tam, proč to nejde i u pojištění?

Například?
Například jsme zvyklí platit pojištění auta i majetku jednou za rok, ale mzdu dostáváme měsíčně. Není důvod, proč by pojišťovny také neměly nabízet měsíční frekvenci placení bez přirážky.

Většinu pojistných produktů na trhu lze ukončit pouze jednou za rok, přestože zákazník platí pojistné v různých intervalech. Moderní přístup znamená možnost ukončit pojištění ke každému datu platby. A třetí poznámka – podmínkám nerozumí často ani odborníci, natož občané. Žádný zákon však nikoho nenutí psát je nesrozumitelně. Vše je třeba zkrátit, spotřebitel opravdu nebude číst padesát stran.

Nelze říct, že by zde bylo málo pojišťoven. Společnost Partners nyní zakládá další, Simpleu. V čem bude jiná?
Pokud již nepočítám dvě pojišťovny, které se příští rok sloučí s jinými, je na trhu třináct společností nabízejících životní pojištění. S novou pojišťovnou chceme „přeskočit novověk“ a přinést od příštího roku skutečně moderní pojištění. Vše bude bez papíru a maximálně průhledné. Samotný produkt bude co nejsrozumitelnější, bez investičních složek.

To vede k otázce, jak by si měl moderní člověk nastavit životní pojistku?
Pojistnou ochranu lze jednoduše rozdělit do tří skupin: na nutnou, užitečnou a zbytečnou. Nutnou bych měl mít vždy, užitečnou, pokud mi ještě zbývají peníze a zbytečná není potřeba. Mezi nutné patří na prvním místě invalidita, pak krátkodobá pracovní neschopnost (kratší než rok) a smrt. Pojistná částka zde má krýt rozdíl mezi výdaji rodiny a dávkami od státu (nemocenská, invalidní, vdovský a sirotčí důchod). Mezi zbytečná pojištění pak patří denní odškodné za úraz, které je v Česku paradoxně velmi oblíbené. Jedná se o barometr finanční gramotnosti národa. Až se toto pojištění nebude uzavírat, budeme moci být na sebe pyšní.

Jedním z bolestivých míst je investiční životní pojištění. Finanční arbitr ostatně stále řeší smlouvy uzavřené v neprospěch zákazníků. Spěje už situace k uklidnění?
Původní myšlenka byla dobrá, občan měl v jednom produktu ochranu před životními riziky a možností zhodnocovat peníze v investičních fondech. Daní za tuto kombinaci byla složitost.

Ta bohužel umožňovala vložit do produktu vysoké poplatky a také nastavit pojistku tak, že byla pro zákazníka nevýhodná. Žádná komerční instituce nemůže nabízet produkt, který vytváří nespokojené klienty – a pojišťovny nejsou výjimkou. Ke konci roku dojde k výraznému omezení investičního pojištění a hlavním produktem pro rok 2019 bude životní pojištění bez investiční složky.

Palčivé jsou i provize poradců. Regulace je už sice přísnější, ale přece, jak postupujete ve společnosti Partners?
Již před několika lety jsme zavedli jednoduché pravidlo: všechny produkty životního pojištění musejí mít stejnou provizi, aby jediným kritériem doporučení byla kvalita služby, ne odměna za sjednání.

Toto pravidlo je tak silné, že (zjednodušeně řečeno) bude i součástí nového zákona o distribuci pojištění platného od prosince.

Zdroj: Deník

0

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK